Vuosi lähenee loppuaan ja joululomaa odotellessa hieman yhteenvetoa kuluneesta vuodesta. Meidän tarinaa on nyt takana vajaat kaksi vuotta, ja tämä vuosi on ollut täynnä merkittäviä käänteitä.

Missä siis onnistuttiin ja mikä meni pieleen?

Tiimin kasvu

Jos jotain pitäisi nostaa tärkeimmäksi tässä firmassa, niin se on huikea tiimi. Luotoluoto aloitettiin 2018 neljän hengen porukalla. Nyt meitä on kymmenen. Meillä on ollut alusta asti se filosofia, että halutaan työllistää hyviä tyyppejä. Ja niitähän meidän lähipiirissä riittää. Monelle on sopinut hyvin projektimuotoinen työskentely – koko tiimi tekee freelancerina tai osa-aikaisena hommia sen mukaan, minkä verran kenenkin osaamista milloinkin tarvitaan. Näin ollaan saatu pidettyä kiinteät kulut kurissa mutta samalla käytössä on todella monipuolinen ja osaava tiimi.

Vuoden mittaan moni tiimiläinen on myös opetellut uusia osa-alueita vanhan osaamisensa päälle ja näin kaikkien panosta saadaan hyödynnettyä monella tavalla. Meillä esimerkiksi graafikko voi tehdä somistuksia mainosvideoon ja videon editoija tehdä copywritingia digimarkkinointikampanjaan. Uskomme vahvasti siihen, että ihmiset pystyvät tekemään montaa asiaa loistavasti ja tällä tiimillä tuo on myös moneen kertaan todistettu.

Myynnin skaalaus

Vuoden isoin haaste oli myynnin skaalaaminen. Ensimmäisenä vuonna saimme suuren osan asiakkaistamme valmiiden kontaktien kautta. Tänä vuonna yrityksen laajentuessa meidän oli opeteltava myyntiä uudella tavalla. Olemme luovia ja markkinointi-orientoituneita ihmisiä, joten oman fokuksen täydentäminen tehokkaalla myynnillä on vaatinut opettelua. Tämä on haaste, johon olemme etenkin syksyn aikana mielellämme tarttuneet.

Liikevaihtomme kasvoi ensimmäisestä vuodesta vain n. +25%, mutta oltaisiin pystytty paljon isompaankin työmäärään. Myynti ei ole siis vetänyt tarpeeksi hyvin. Isoin haastehan meillä on ollut kausivaihtelu, eli varsinkin loppukeväästä ja loppuvuodesta kalenterit on tukossa, kun taas alkuvuosi ja alkusyksy on hiljaisempaa. Tuleva vuosi näyttää onneksi tässä suhteessa lupaavalta; tammikuulle on jo monta isoa projektia tiedossa ja hienoja juttuja tulossa.

Oman firman kehittäminen

Toisaalta tämä vuosi on ollut meille hyvää aikaa laittaa omia prosesseja kuntoon, opetella uusia asioita ja hioa tiimiä. Nyt ollaan paljon valmiimpia tekemään entistäkin ketterämmin asiakasprojekteja, kun sisäinen kommunikointi on sujuvampaa. Oman yrityksen rakentamisessa yksi parhaista asioista on vapaus – jos joku keksii toimivamman tavan tehdä asioita, mikään ei yleensä estä ottamasta ideaa saman tien käyttöön.

Mainittakoon nyt sekin, että meidän tarkoituksena ei ensisijaisesti ole tehdä yritystoiminnalla paljoa rahaa. Meille tärkeintä on luoda itselle työ, josta nauttii ja jota jaksaa tehdä pitkälläkin aikavälillä. Ja sitä kohti ollaan alusta asti menty. Siksi omasta jaksamisesta huolehtiminen on alusta asti ollut etusijalla voiton tekemiseen verrattuna, joten meillä pidetään kunnollisia lomia silloinkin kun kassa ei ole pulloillaan.

Huikeita projekteja

Vuoteen mahtui todella monta hienoa projektia, joten on vaikea nostaa yksittäisiä esille muiden kustannuksella. Ehkä videopuolen töistä kasattu Showreelimme on paras tapa vetää yhteen tehtyjä töitä, joskin tässä materiaalit ovat 2018 alusta tämän vuoden kesän alkuun.

Loppuvuoden projekteista voisi nostaa esille vielä Kaari Lightersin uusien Loimu X2 ja Tuikku -sytyttimien mainokset, Maata Näkyvissä -festarien koostevideon (kohdassa 4:22 ehkä tähän asti hienoin meidän kuvaama klippi!) ja Nordqvistille nopeasti jouluksi tehdyt Spicy Glögy Hot & Cold-videot. Näiden lisäksi on tehty meidän asiakkaille brändisuunnittelua, uudistettu visuaalisia ilmeitä, vedetty workshopeja, rakennettu nettisivuja, tehty kuvituksia, pyöritetty digikampanjoita ja paljon muuta… mutta kerrotaan niistä lisää vaikka keväällä.

Oma markkinointi

Toki yksi iso nosto kuluneen vuoden onnistumisesta oli omien nettisivujemme uudistus. Niitä varten jouduttiin miettimään paljon meidän palveluvalikoimaa ja vahvuuksia. Sinänsä tekninen puoli syntyi varsin helposti, mutta oman yritystoiminnan ytimen kirkastaminen vie aikaa. Toki sekin on jatkuva prosessi, ja tätä kirjoittaessa mielessä on jo paljon ajatuksia miten kiteyttää meidän osaamista entistäkin parempiin tuotteistettuihin palveluihin. Loppupeleissä meidän ajatuksena on tehdä markkinointiin investoimisesta asiakkaillemme mahdollisimman helppoa, riskitöntä ja tehokasta.

Nettisivujen lisäksi iso panostus omaan markkinointiin oli edellämainittu showreel. Myös somekanavissa ollaan aktivoiduttu nyt syksyllä, kun huippu sometiimimme Hanna & Laura ottivat homman haltuun. Jos ette seuraa meitä vielä Instassa ja Facebookissa, kannattaa luonnollisesti laittaa seurantaan. Myös allekirjoittanut sai viimein aikaiseksi aktivoitua LinkedInissä – tervetuloa vaan verkostoitumaan!

Keväällä liityimme myös Joensuun BNI-ryhmään, josta mukaan on tarttunut vuoden mittaan hyviä ystävyyksiä ja yhteistyökumppanuuksia. Jos verkostoituminen kiinnostaa ja kaupungissasi on toimialallesi tilaa BNI-ryhmässä, suosittelemme lämpimästi kokeilemaan. Joensuun ryhmään voi tulla vierailemaan vaikkapa meidän kautta (ota yhteyttä Janneen).

Brändi- ja strategiaosaaminen

Loppuvuotta kohti ollaan huomattu, että meitä pyydetään yhä enemmän miettimään markkinointia ja brändäystä kokonaisuutena, ei vain yksittäisiä tuotantoja. Tämä onkin ehkä tärkein onnistuminen, sillä juuri sitä haluamme tehdä – auttaa yrityksiä kokonaisvaltaisesti. Alkuvuonna tuntui vielä, ettemme oikein osanneet kertoa mitä kaikkea pystymme tekemään. Nyt luottamus omaan tekemiseen on sen verran kovaa, että brändiosaamista uskaltaa jo nostaa esiin.

Tähän kuvaan hahmoteltiin keväällä meidän palveluita ja tekemistä kokonaisuutena. Kiteytettynä meidän ajatus on, että hyvä markkinointi vaatii huolella mietityn perustan. Sinänsä itsestäänselvyys, mutta käytännössä hyvinkin helppoa unohtaa. Brändin ytimen pitää olla kirkas, jotta sen ympärille voidaan rakentaa toimivia sisältöjä. Erityisesti tuo ytimen kirkastaminen on lähellä omaa sydäntäni, joten jos haluat sparrauskaveria miettimään, mistä teidän liiketoiminnassa on pohjimmiltaan kyse ja miten sen voisi viestiä tehokkaimmin, pistä viestiä niin jutellaan!

Loppukiitokset

Vuosi on hyvä päättää kiitoksiin kaikista hienoista hetkistä, mitä 2019 on tarjonnut. Kiitos huipulle tiimillemme ja erityisesti asiakkaillemme! Teidän kanssa on ollut hieno vuosi ja mukavaa tehdä yhteistyötä. Ensi vuodesta tehdään sitten vieläkin parempi!

 

Janne Eerola
050 30 31470
janne@luotoluoto.fi