Tässä blogikirjoituksessa kerrotaan, miksi tuotteistimme palveluitamme.

Miten lähteä liikkeelle uuden markkinointikumppanuuden kanssa? Tätä olemme pohtineet paljon, ja niin ovat pohtineet monet asiakkaammekin. Jos ollaan rehellisiä, uuden kumppanin valinta sisältää aina riskejä ja alkuun pääseminen vie aikaa. Joidenkin kanssa hommat lähtevät rullaamaan alusta asti loistavasti, joidenkin kanssa taas todetaan, että näkemykset tai tekemisen tavat eivät aivan kohtaa, jolloin puolin ja toisin on viisasta etsiä sopivampi kumppani.

Tähän alkuvaiheen epävarmuuteen – jota voisi leikkimielisesti kutsua yritysten väliseksi deittailuksi – kehittelimme ratkaisuja, joilla riskiä voidaan puolin ja toisin vähentää. Meillekin on helpompaa aloittaa yhteistyö kevyellä ja rajatulla projektilla, jonka aikana opitaan tuntemaan uusi asiakas ja päästään rauhassa pohtimaan, millainen yhteistyö toimisi pidemmällä tähtäimellä.

Kustannukset on laskettu niin edullisiksi, että millä tahansa yrityksellä on helposti mahdollisuus kokeilla yksittäistä projektia kanssamme.

Nämä tuotteistetut projektit voidaan toteuttaa todella tehokkaasti ja ne tarjoavat samalla hyvän läpileikkauksen osaamisalueistamme: video, some, digi ja brändi.

Tässä tiivistelmät – kuvista klikkaamalla löytyy lisätietoa.

 

Miten tehokasta videotuotanto voi olla?

Ensimmäinen ajatuksemme oli tiivistää videotuotanto mahdollisimman napakaksi, sillä moni asiakkaistamme kaipaa nopeasti tuotettuja ja edullisia, mutta kuitenkin laadukkaita videoita somemarkkinointiinsa.

Näin syntyi Tonnin video päivässä, joita olemme tehneet nyt useille asiakkaille reilun vuoden verran, ja palaute on ollut todella hyvää. Nimi kertonee jo mistä on kyse, eli video kuvataan ja leikataan yhden päivän aikana ja siitä saa samantien julkaisuvalmiin videon vaikkapa Facebook- tai Youtube-käyttöön. Tonnin maksavaa peruspakettia saa myös helposti laajennettua lisäpalveluilla (esim. spiikki, tekstianimointi, näyttelijät jne.).

 

Eikö aikasi riitä someen?

Kaikkien yritysten pitää olla somessa, sanotaan. Eikä se ole mitään rakettitiedettä – tärkeintä että miettii vähän strategiaansa ja pysyy aktiivisena. Mutta tuo jälkimmäinen puoli onkin se, mihin homma yleensä kaatuu.

Monessa työssä ei vaan ehdi käyttää aikaa laadukkaan somesisällön tuottamiseen ja viikottaiseen postaamiseen. Tai joku kanava (esim. Instagram) ei vaan ole oma juttu. Siinä tapauksessa autamme mielellämme – kokeile siis ulkoistaa sosiaalisen median sisällöntuotanto meille 3kk testijaksolla, hinta vain 500€/kk!

 

Onko nettisivun pakko olla monimutkainen? 

Nettisivujen uudistus on usein kallista ja aikaavievää puuhaa, eikä projektin vetäminen ole ihan yksinkertaista. Moni asia, mikä tilaajasta vaikuttaa yksinkertaiselta onkin koodin kannalta hankalaa toteuttaa ja lopputuloksena voi olla, että valmista ei meinaa tulla ikinä.

Mutta tarvitseeko sivujen olla monimutkaiset? Nettisivu voi hyvin olla yksinkertainen käyntikortti, joka esittelee yrityksesi perusidean ja tarjoaa asiakkaille kanavat yhteydenottoon. Tämän voi toteuttaa mobiiliinkin hyvin istuvana pitkänä yhtenä sivuna, ns. onepage-sivustona – meidänkin ensimmäinen sivusto oli tällainen.

Onepage toimii myös hyvin kampanjasivustoksi tai landing pageksi. Investointina puhutaan 1500€:sta.

 

Kannattaako tuttua logoa / ilmettä muuttaa?

Tyypillisin brändin kehittämisen toimenpide, mistä kaikilla on mielessä hyviä ja huonoja esimerkkejä, on logon ja visuaalisen identiteetin uudistaminen. Parhaimmillaan tuloksena on tuoreutta huokuva kasvojenkohotus, pahimmillaan kukaan ei enää tunnista brändiäsi samaksi ja vanhatkin asiakkaat alkavat vierastaa sitä. Varsinkin jos logo on ollut käytössä pitkään, ei sitä välttämättä kannata muuttaa radikaalisti.

Päivittäminen 2010-luvun 2020-luvun tyylimaailmaan on kuitenkin järkevää, jotta yrityksesi ei vaikuta jämähtäneen 90-luvulle. Tämän voi tehdä melko kevyesti, jolloin olemassaolevaa logoa hiotaan modernimmaksi. Samalla luodaan visuaalinen ohjeisto, josta on helppo tarkistaa käytettävät värit ja fontit yhdenmukaisen brändi-ilmeen varmistamiseksi viestinnässä. Edullisimmillaan visuaalisen ilmeen uudistus voidaan toteuttaa 1500€:lla.

 

Mikä tekee brändistäsi ainutlaatuisen ja miten kertoa se asiakkaille?

Meille kaikkein mielekkäintä tekemistä on nostaa hyviä brändejä paremmin esiin. On äärimmäisen inspiroivaa istua asiakkaan kanssa pöydän ääressä ja auttaa yritystä hahmottamaan omaa brändiään syvemmin ja oivaltamaan sen ainutlaatuisuus.

Miksi yrityksesi on olemassa? Mikä tekee siitä merkityksellisen asiakkaillesi? Miten kiteyttää tärkein viestisi?

Näitä ja muita kysymyksiä pohdimme brändiworkshopissa. Brändityössä on väkisinkin mentävä suhteellisen syvälle ja varattava tarpeeksi aikaa, mutta ajan löytäminen muiden töiden ohella on usein haastavaa. Ehdotammekin, että varataan puolikas päivä (n. 4h) aikaa brändisi miettimiseen workshop-muotoisessa työskentelyssä. Perehdymme huolella yritykseesi etukäteen ja käytämme yhteisen aikamme kysymällä oikeita kysymyksiä. Kokoamme syntyneet ideat yhteen brändikiteytykseksi, jota voit hyödyntää kaikessa markkinoinissasi. Takaamme, että 2000€ investointi workshopiin kannattaa, sillä innostut brändistäsi uudella tavalla!

 

Yhteenvetona: Luottamus kumppanuuden pohjaksi

Aloitamme siis yhteistyön mieluiten konkreettisella projektilla, jossa pääsemme tutustumaan toisiimme paremmin. Meidän tavoitteenamme on vakuuttaa sinut osaamisestamme ja rakentaa luottamusta, jota tarvitaan kokonaisvaltaisessa markkinointikumppanuudessa. Pitkällä tähtäimellä haluamme tehdä kaikkemme brändisi edistämiseksi, ja välillä se voi tarkoittaa hullujakin ideoita. Siksi on tärkeää, että saat meistä konkreettista kokemusta ja näet itse, mihin kykenemme.

 

Jos haluat kysyä jostain lisää, älä epäröi vaan soittele tai mailaa Jannelle.

Janne Eerola
050 303 1470
janne@luotoluoto.fi

 

Voit laittaa myös viestiä yhteydenottolomakkeemme kautta: