LinkedIn on Suomessa vähemmän käytetty markkinoinnin kanava kuin esimerkiksi Googlen tai Facebookin tarjoamat markkinoinnin alustat. LinkedIn tarjoaa tarkemmat kohdennusmahdollisuudet tittelin, yrityksen tai toimialan mukaan. Jos haluat tavoittaa yrityspäättäjiä, LinkedIn voi olla juuri oikea valinta!

LinkedIn-mainonnassa on kuitenkin omat erityispiirteensä ja haasteensa, jotka on hyvä tietää. LinkedInin mainontaa hoidetaan LinkedIn Campaign Managerin kautta, jossa on erittäin selkeä ja helppo käyttöliittymä. LinkedInissä maksuton eli orgaaninen kattavuus on heikkoa, joten maksettu mainonta on miltei välttämätöntä, jos haluat suoraa näkyvyyttä yrityksellesi.

Tehokas kohdennus tuo laadukkaita tuloksia

LinkedIn-markkinoinnin teho on kohdennuksessa. Voit kohdistaa mainontaa:

  • tittelin
  • toimialan
  • yrityksen koon
  • yrityksen nimen
  • työntekijämäärän
  • käyttäytymisen (retargeting)
  • tai vaikkapa osaamisen mukaan

Tehokkaat kohdennusmahdollisuudet tuovat parhaimmillaan laadukkaita linkin klikkauksia sivustollesi.

Sisältö kannattaa suunnitella mainostyypin mukaan

LinkedInissä on erilaisia mainostyyppejä, jotka sopivat eri tarkoituksiin. Tässä esitelty osa niistä:

  • Tekstimainokset ovat LinkedInin työpöytäversion sivupalkissa tai yläosassa esiintyviä pieniä mainoksia. Nämä mainokset eivät näy mobiilissa. Niiden huomioarvo ei vastaa sponsoroituja postauksia, mutta niiden näkyvyys on edullisempaa tarkoilla kohdennuksilla.
  • Sponsoroitu postaus on normaalin näköinen LinkedIn-sivulla julkaistu päivitys, jota mainostetaan laajemmalle, kohdenennetulle yleisölle.
  • Kuvakarusellimainos sisältää selattavia kuvia, joiden alapuolella on linkit nettisivuille.
  • Videomainos on videopostaus, joka tulee käyttäjän uutisvirtaan. Kiinnostava video herättää huomion.
  • Liidimainos on Direct Sponsored Post, johon on upotettu lomake. Tällä mainosmuodolla voi kerätä tehokkaasti liidejä.
  • InMail-mainos on maksettu viesti käyttäjän LinkedIn-postilaatikkoon. Siitä tulee samankaltainen ilmoitus kuin ihmiseltä tulleesta yksityisviestistä.
  • Dynaamiset mainokset voivat sisältää vastaanottajan omia profiilitietoja ja niillä voi kerätä myös suoraan liidejä.
Mitä LinkedIn-mainonta maksaa?

LinkedIn-mainonta on keskimäärin kalliimpaa kuin esimerkiksi Facebook-mainonta. Kuitenkin tarkemmalla kohdennuksella konversion hinta voi olla matalampi. Linkkien klikkausten hinnat LinkedInissä ovat yleensä 1-10€ välillä. Korkea klikin hinta ei ole välttämättä huono asia, jos liidit ovat laadukkaampia kuin muissa mainoskanavissa. Jos tiedämme keitä halutaan tavoittaa ja mikä heitä kiinnostaa sekä kohdennus onnistuu, niin hutimainontaa ei synny. Näin saadaan vietyä oikea viesti oikeiden ihmisten eteen, eikä kustannuksia tule kuin näistä tarkkaan valituista henkilöistä.

LinkedIn-mainontaa kannattaa lähteä testaamaan ja hahmottamaan itselleen, millaiseksi klikkauksen ja ennen kaikkea konversion hinta muodostuu. Tällöin mainonnan tehokkuutta voidaan verrata muihin mainoskanaviin. Myös myyjiesi palaute liidien laadusta on tärkeää kampanjoiden optimoinnissa.

LinkedIn-markkinoinnin ulkoistus

Teemme asiakkaille LinkedIn-markkinointia kuten muutakin digitaalista markkinointia – pitkäjänteisesti ja eri laajuisilla toteutuksilla. Tässä esimerkki miten mainostamme asiakastamme Kaari Lightersia LinkedInissä.

 

Kysy lisää LinkedIn-markkinoinnin ulkoistuksesta Mitjalta.

Mitja Piipponen
050 416 5400
mitja@luotoluoto.fi

 

Voit laittaa myös viestiä yhteydenottolomakkeemme kautta: