Instagram on Facebookin omistama kuvapalvelu, joka kasvaa jatkuvasti. Instagramia käyttää jo yli miljoona suomalaista, mikä tekee siitä tärkeän markkinointikanavan. Instagramin käyttöä markkinoinnissa kannattaa harkita vakavasti, ellette jo ole siellä. Miten sitten onnistua Instassa?

Aloita perusteista

Tärkeää on toimia tavoitteellisesti ja rakentaa itselle selkeä Instagram-strategia. Tämä tottakai kannattaa integroida muuhun sosiaalisen median ja markkinoinnin strategiaan. Selkeä tavoite Instagramille auttaa tuottamaan oikeanlaista sisältöä sinne.

Ensiksi kannattaa tuntea oman yrityksen kohderyhmä. Olitpa sitten myymässä tiettyä tuotetta tai tekemässä brändiäsi tunnetummaksi, niin Instagramista löydät arvokasta sisältöä kohderyhmästäsi. Minkälaisista kuvista he tykkäävät? Minkälaisia kuvia he itse jakavat? Tämä auttaa hahmottamaan miten voit tuoda lisäarvoa potentiaalisille asiakkaillesi. Instagramissa kannattaa ennen kaikkea pyrkiä aitoon vuorovaikutukseen ja asiakaslähtöisyyteen.

Instagram on täynnä kuvia. Laadukas sisältö ei ole vain tapa erottua joukosta, vaan itsestäänselvyys, jos haluat saavuttaa Instagram-markkinoinnilla mitään. Kaikkien kuvien ei tarvitse olla ammattikuvaajan ottamia, mutta on hyvä miettiä pysähtyisinkö minä tämän sisällön kohdalle?

Tuo arvoa seuraajillesi

Tärkein asia, kun haluat kasvattaa seuraajamäärääsi on tarjota lisäarvoa heille. Mieti mitä mielenkiintoista, hauskaa, hyödyllistä tai visuaalisesti näyttävää voit laittaa esille Instagramiin. Esimerkiksi suomalainen vaatevalmistaja VAI-KØ tarjoaa inspiroivia kuvia luonnon läheisestä elämästä, jotka vetoavat heidän kohderyhmäänsä. Lisäksi kuvat ovat näyttäviä.

Aitous on tulevaisuudessa yhä suuremmassa roolissa markkinoinnissa myös Instagramissa. Aito sisältö voi silti olla suunniteltua ja laadukasta. Tärkeintä on, että kuluttaja kokee pääsevänsä vuorovaikutukseen brändin kanssa.

Vuorovaikutus ja sitouttaminen ovatkin menestystekijöitä sosiaalisessa mediassa ja siksi kannattaa miettiä miten luoda yhteyttä asiakaskunnan kanssa. Instagramissakin on hyvä vastata jokaiseen kommenttiin ja osallistua keskusteluun aktiivisesti.

Ota kaikki irti Instagrammista!

Instagram kehittyy koko ajan ja siitä kannattaa ottaa hyöty irti. Instagram kuten muutkin sosiaaliset mediat ovat tuoneet Live-ominaisuuden käyttöön. Hyvin tehty Live-lähetys on hyvä tapa tuoda oma asiasi lähelle ihmisiä.

Instagramin Stories-ominaisuus sallii videon ja kuvien jakamisen vain 24 tunnin ajaksi. Tämän jälkeen ne katoavat automaattisesti, ellet lisää niitä profiilisi kohokohdat-osioon. Stories kasvattaa koko ajan suosiotaan ja siihen kannattaakin panostaa. Lyhyet 15 sekunnin pystyvideot ovat oiva paikka mainostaa tuotteita tai kiinnittää ihmisten huomio. Tehokas videomainonnan muoto on tehdä maksettua mainontaa laadukkaalla 15 sekunnin pystyvideolla.
Instagram tulee kasvamaan sekä kuva- että videomarkkinoinnissa. Kävijäkunta kasvaa edelleen jatkuvasti ja myös liikenteen ohjaaminen verkkosivuille helpottuu, mikä auttaa mittaamaan markkinointia. Siksi Instagramiin kannattaa panostaa.

Voit seurata Luotoluodon Instagramia täällä: https://www.instagram.com/luotoluoto/
Mitjan henkilökohtaista Instagramia voi seurata täällä: https://www.instagram.com/mpiipponen/

Ota yhteyttä Mitjaan, jos haluat suunnitella yrityksesi Instagram-markkinointia yhdessä.

Mitja Piipponen
050 416 5400
mitja@luotoluoto.fi

 

Voit laittaa myös viestiä yhteydenottolomakkeemme kautta:

Ota yhteyttä