Osa tiimistämme on tehnyt jo vuosien ajan yhteistyötä turkulaisen Grassmark Oy:n kanssa tapahtumien koostevideoiden parissa. Hyväksi havaitulla konseptilla kannattaa jatkaa, joten lanseerasimme yhdessä Aftermovie.fi -palvelun, jonka kautta tarjoamme jatkossakin koostevideotuotantoja.

Koostevideo alkaa olla nykyään standardi tapahtumien markkinoinnissa. Moni tapahtuma palkkaa kuvaajan tekemään fiilisvideon, joka julkaistaan jonkin aikaa tapahtuman jälkeen.

Miksi video kannattaa tehdä?

Hyvä video on tehokas jälkimarkkinoinnissa, sillä tapahtumaan osallistuneet kävijät voivat fiilistellä parhaita hetkiä ja jakavat usein muistonsa myös kavereilleen. Sama video toimii hyvin myös seuraavan tapahtuman markkinoinnissa, tai samasta materiaalista voidaan tehdä erillinen teaseri.

Videoista voi kuitenkin tulla melko samanlaisia vaikka tapahtuma vaihtuisikin. Peruskaava on iloisia naamoja, pari kuvaa artisteista ja yleisömassoista sekä taustalle joku kiva poppibiisi. Pelkän aftermovien perusteella on kuitenkin vaikea sanoa, mikä tapahtumasta tekee ainutlaatuisen.

Meidän näkemys hyvästä aftermoviesta

Meidän ajatuksena on viestiä nimenomaan jokaisen tapahtuman persoonallista tunnelmaa. Näin rakennetaan laadukasta tapahtumabrändiä, kun koosteen fiilis on linjassa koko tapahtuman ilmeen kanssa. Monipuolisen osaamisemme avulla videoihin voidaan vaikkapa tuottaa musiikki varta vasten, kuten esimerkiksi viime vuoden isoa kansainvälistä kansanperinnetapahtumaa Europeadea varten tehtiin.

Hämmentävän nopeaa toimintaa

Toinen valttimme on nopeus. Maata Näkyvissä -festarit on viikonlopun mittainen iso kristillinen nuorisotapahtuma, jossa olemme tehneet useana vuonna aftermoviet. Haasteena on se, että video pitää olla valmis näytettäväksi sunnuntain viimeisessä konsertissa – aikaa tuotannon alusta loppuun on siis alle 48 tuntia. Joka vuosi olemme kuitenkin onnistuneet. Video on siis kävijöiden nähtävissä jo ennen tapahtuman varsinaista päättymistä, ja samantien julkaistavissa myös somekanavissa.

Videot myös toimivat: Meidän tekemiämme MN-aftereita on katsottu pelkästään Youtubessa yli 120.000 kertaa!

Jotain ihan muuta?

MN-festareissa on myös toinen erikoisuus. Koska videoita on tehty jo viitenä vuonna peräkkäin, alkaa itsellä nälkä kasvaa syödessä ja haastetta kaipaa lisää. Joka vuosi ei jaksa tehdä saman kaavan kautta, vaan aina jotain uutta ja hienompaa. Siksi esimerkiksi vuoden 2016 videota varten teimme biisin yhdessä 7 festareilla esiintyvän artistin kanssa ja kuvasimme festarien aikana musiikkivideon, josta tuli sen vuoden aftermovie. Eli videolla yleisön fanittamat artistit lauloivat festarikansan keskellä. Voitte kuvitella katsojien reaktion festarin päätteeksi, kun esitimme videon.

Lahti 2017

Nopeutta vaadittiin myös pari viikkoa kestäneissä Lahden MM-kisoissa, joissa jokaisesta kisapäivästä tehtiin Highlights-kooste. Urheilukuvat saimme Yleltä, mutta yleisöfiilikset toteutettiin Grassmarkin tiimin voimin. Joka päivä tuotettiin n. 2min uutta sisältöä päivän lopussa julkaistavaksi. Moni varmaan muistaa näistä kisoista niin hienoja kuin varsin raskaita suomalaishetkiä. Näissä tunnelmissa oli kieltämättä mahtavaa olla aitiopaikalla. Lisäksi toki editoitiin myös aftermovie koko kisoista.

Mitäs sinulle tehtäisiin?

Tuossa vain pari esimerkkiä siitä, millä tavalla koostevideo voi toimia erittäin näyttävänä tapahtumamarkkinoinnin keinona.

Jos tämän vuoden tapahtumasi on vielä vailla aftermovien tekijöitä, laita ihmeessä viestiä. Kehitellään yhdessä jotain tajunnanräjäyttävää!

PS. Niin ja meiltä toki saa myös muuta apua tapahtuman markkinointiin sekä Grassmarkin kautta Suomen kustannustehokkaimman tapahtumatuotannon ja monikamerakuvauksen.

 

Soita tai mailaa Jannelle, niin saat tietää lisää!


Janne Eerola
050 303 1470
janne@luotoluoto.fi