4.5.2020 | teksti: Teemu Meriläinen
Syyskuussa 2019 sain hoidettavakseni erään suomalaisen ravintotuotevalmistajan hakusanamainonnan Googlessa. Heidän Google Ads -tiliään oli aiemmin hoitanut eräs toinen digimarkkinoinnin ammattilainen. Hakusanamainonnalle oli luotu varsin toimiva rakenne ja vanhoja A/B-testattuja tekstimainoksia löytyi kohtuullinen määrä. Tavoitteena oli kasvattaa brändin näkyvyyttä Googlessa. Hieman jännitti miten klikkausmäärien, näyttökertojen ja tulosten kasvattaminen onnistuisi jo valmiiksi ammattilaisten viilaamalla Google Ads -tilillä.
Huhtikuun 2020 lopussa tuon kyseisen Google Ads -tilin ylläpitoa tuli kertyneeksi n. 8 kk ja oli aika siirtää kapula seuraavalle ylläpitäjälle. Millaisia tuloksia saatiin aikaan tuon 8 kk:n aikana?
Vertailukohtana toimii elokuu 2019, jolloin edellisen Google Ads -ylläpitäjän pystyttämät hakusanakampanjat vielä pyörivät säästöliekillä, ja huhtikuu 2020, jolloin olin itse ylläpitänyt tuota Google Ads -tiliä yhtäjaksoisesti n. 8 kk:n ajan.
Klikkausprosentti nousi jo valmiiksi varsin korkeasta lukemasta +67%
Sitten itse tuloksiin. Vertailujakson aikana hakusanamainosten kuukausikohtainen klikkausprosentti (CTR) kasvoi jo valmiiksi varsin korkeasta lukemasta +67%. Parhailla yksittäisillä mainoksilla klikkausprosentti nousi jopa huikeisiin yli 30% lukemiin.
Entä klikkihinnat? Vertailujakson lopussa klikkien keskihinta (CPC) oli pudonnut peräti -74% suhteessa vertailujakson alkuun eli klikit maksoivat keskimäärin vain neljäsosan siitä mitä ne maksoivat elokuussa 2019. Halvimmillaan yksittäisen mainoksen keskimääräinen klikkihinta oli vain 0,06€.
Näyttökertojen määrä lähes viisinkertaistui
Miten kävi näyttökerroille? Kuukausitasolla näyttökertojen määrä kasvoi huimat +377% eli näyttökertojen määrä lähes viisinkertaistui. Juuri tätä lähdettiin alunperin tavoittelemaan eli asiakas toivoi mainoksille Googlessa laajempaa näkyvyyttä vaikka klikkausprosentti ei kasvaisikaan merkittävästi. Pienellä mainosbudjetilla kun ei välttämättä olisi mahdollista lähteä kilpailemaan huutokauppatilastoissa parhaista mainospaikoista suurten alan jättien kanssa ja samalla kasvattaa näyttökertojen osuutta merkittävästi.
Jotenkin sitä kuitenkin onnistuttiin säilyttämään myös hyvä kilpailutilanne Googlen huutokauppatilastoissa, vaikka samoille mainosapajille oli 8 kk:n aikana tullut mukaan useita kansainvälisiä kilpailijoita paljon suuremmilla mainosbudjeteilla.
Klikkausmäärät kasvoivat mielettömät +695% eli lähes kahdeksankertaistuivat
Mutta entä ne kuukausittaiset klikkausmäärät? Ne kasvoivat mielettömät +695% eli lähes kahdeksankertaistuivat vertailujakson aikana. En olisi ikinä uskonut näin huimaan kasvuprosenttiin klikkausmäärissä vain 8 kuukaudessa.
Tällaisia tuloksia saatiin siis aikaan Googlen hakusanamainonnassa kohtuullisella työpanoksella syys-kevätkaudella 2019-2020. Saataisiinko teidänkin hakusanamainoksille samanlaiset kasvulukemat?
Kysy lisää Googlen hakusanamainonnasta Teemulta!
Teemu
050 593 3348
teemu@luotoluoto.fi
Oletko kiinnostunut verkkokaupan markkinoinnista? Tutustu Google Shopping -aiheiseen blogipostaukseemme.